Saturday, April 13, 2013

Luahan Hati Seorang Rakyat Sabah


 
SAYA RAKYAT SABAH. APA KAU RASA?

Tersiar di mana-mana berita dan media sosial mengenai pembubaran parlimen. Beberapa hari kemudian di umumkan pula mengenai tarikh bagi rakyat untuk membuang undi 5 MEI 2013 bagi PRU13. Teruja..bukan apa..ini kali pertama saya mengundi..dan inilah kali pertama undi saya akan di gunakan bagi menentukan nasib negeri tercinta saya sendiri amnya dan negara ku tersayang khususnya..perghh..boleh tahan ayat saya ni..hehehe.... Dimana-mana org asyik bercerita mengenai pilihanraya kali ini…ada yang kata kali ini sangat sengit la..kali ini aura pilihanraya lain sikit la..macam-macam….dan….jeng jeng jeng….rasanya mau taip plak luahan hati dan pendapat dari saya insan kecil mengenai pandangan dan pemerhatian mata serta akal anugerah tuhan ini……penyokong kerajaan…ataupun pembangkang…sila jangan marah ya… ini pandangan…dan fahaman kita masing-masing…tidak ada wajib dan haramnya fahaman kita ini kerana ini adalah dari sudut pemikiran kita tersendiri…

Saya sangat bersyukur berada dalam negara kita Malaysia..apatah lagi saya lahir dan membesar di Negeri Bawah Bayu ini…sungguhpun kita berlainan fahaman politik…kita masih boleh duduk minum semeja…bercerita dengan mesra…tidak tahu di negeri lain tapi di Negeri Sabah ini..begitulah hakikatnya..sebab tu saya sayaaaaaaaaaangggg SABAH….mungkin kerana kami orang Sabah tidak terlalu ekstrem dalam berpolitik….org sabah..setuju kah?? Hehe…kalau ada yang tidak setuju mungkin bukan orang Sabah…

Sebagai pengundi baru…pengundi muda…dan hak mengundi saya…saya pilih untuk terus kekal bersama kerajaan sekarang….nah…tau suda la kan saya undi apa…tapi kamu tidak kenal siapa saya..jadi tidak kisah..saya masih boleh cakap undi saya rahsia juga lagi..hahaha…..orang sabah sekarang sedikit sebanyak sudah mula mempersoalkan kononnya kerajaan ini tidak bagus…tidak prihatin…tidak menepati janji…dan macam-macam lagi…telinga ini cukup banyak mendengar banyak ketidak puas hatian….sememangnya kita akui…kerajaan masih ada banyak benda yang perlu di perbaiki dari masa ke semasa…tidak akan perfect…tidak akan sempurna…sebagus mana pun kerajaan…mesti ada yang tetap tidak berpuas hati….hati berjuta rakyat dalam negara ni mana dapat di puaskan…itu lah yang harus kita faham…siapa pun yg memerintah…. Di mana kita ingin mencari kerajaan yang memberi pelbagai subsidi kepada rakyatnya…adakah anda mahu negara kita menjadi seperti negara-negara jiran kita..Indonesia? Thailand? Filipina? Maaf…saya tidak mahu….tidak mahu…..dan saya TIDAK MAHU….sememangnya janji kosong banyak di taburkan oleh pembangkang..kononnya PTPTN bakal di hapus sekiranya pembangkang menang…adakah kita terfikir apa akan jadi kepada ekonomi negara dan hutang yang di tanggung kalau betul ini terjadi? Saya seorang peminjam PTPTN tapi saya masih bleh berfikir dengan betul dan logic…kalau betul hapus…berapa ratus ribu peminjam PTPTN…yang setiap satunya meminjam puluhan ribu…jadi semuanya berapa? Selepas itu…maksudnya..pelajar akan terus belajar secara percuma di seluruh Universiti..Kolej2 swasta? Maaf…kurang logik…lingkup negara kita…saya pun befikir juga..kalau asyik begini senang…pinjam…selepas tu minta kerajaan tanggung hutang saya…kalau tidak saya tukar kerajaan…hahahahahaha….. Sudah di beri kemudahan pinjaman…untuk terus belajar…mahu plak kita lebih lagi…macam ni peribahasa la ba..beri betis..mo paha…sebab paha sedap sikit tengok kan..hahahah…kita kan manusia…dia tau apa kelemahan manusia…untuk menarik minat pengundi muda..maka janji ini di buat…KHAS UNTUK PENGUNDI MUDA….maka PENGUNDI MUDA…berfikir secara wajar dan logik…kemudian buat keputusan… Nasib negara di tangan KITA….KITA PENENTU….

Saya pelik dan hairan…mengapa orang begitu taksub dan percaya dengan seorang pemimpin bernama Anwar Ibrahim ni…kemudian saya lihat satu video ceramahnya…maka saya terus faham…mengapa dan kenapa…..hehehe…. Di akui beliau seorang pemimpin yang sangat pandai berkata-kata….sangat pandai menarik perhatian orang yang mendengar..dan percaya dengan apa sahaja yang keluar dari mulutnya…bukan apa…dia keluarkan fakta-fakta dengan begitu yakin dan teratur…dan membuatkan kita turut yakin....walhal kita belum selidik dengan betul dan berfikir apakah perkara di sebaliknya…..dan kalau pun betul apa yang di kata adakah kita berfikir mengapa kerajaan berbuat begini…beliau tidak bercakap mengenai MENGAPA kerajaan berbuat begitu…beliau tidak bercakap KESAN sekiranya janji yang di buat beliau di laksanakan…malah terus menerus menyalahkan kerajaan…. Contoh terdekat BR1M… sungguhpun BR1M ni membawa kesan yang baik kepada kita rakyat malaysia… ( saya sudah beli baju sama buku ni baucer..hahahaha)…walaupun benda ni baik..tetap juga ada orang cakap tidak baik…tapi mengambil juga la kan…malah konon apa lah juga rm500 ni..hahahahaha….ada yang terasa? Tengok iklan sana TV…nilai sendiri…betul kah tidak apa makcik tu cakap…DARIPADA TIADA..BAGUS ADA…. Maka kalau betul benda itu bagus jangan cakap tidak bagus…jangan hanya kerana politik maka benda-benda yang bagus kita cakap TIDAK BAGUS…setuju? Kesimpulan yang saya dapat buat berdasarkan akal fikiran ini…beliau tidak layak untuk menerajui negara…dengan bukti-bukti yang banyak…( tapi ramai orang asyik berkata ini fitnah dan itu fitnah..tapi mengapa beliau berdiam diri bila mana rakan-rakan baik beliau mencabar supaya beliau MENDAKWA mereka? Kerana…ANWAR IBRAHIM tidak berani disebabkan lebih banyak bukti yang di pegang oleh mereka ini..maka DIAM dan putar belitkan cerita adalah lebih baik…kan dia menggunakan istilah DIA DIZALIMI..)dengan pendedahan media orang-orang rapat beliau mencabar supaya beliau dakwa mereka tapi apa yang terjadi… Anwar Ibrahim tidak berani..kalau betul dia di fitnah dan di tuduh…siapa di dalam dunia ini tidak akan terima cabaran dan memfailkan dakwaan…maka…DIA BUKAN PEMIMPIN YANG SAYA INGINKAN…DAN DENGAN MENGUNDI PAKATAN BERMAKSUD SAYA MENYOKONG DIA MENJADI PENERAJU…no..no…..saya tidak rela…silap haribulan…dia jual negara…dia jual negeri sabah ni…dia bawa masuk kuasa asing..amerika kan kawan baik dia…mustahil? TIDAK…TIDAK ADA YANG MUSTAHIL perkara ini terjadi jika ANWAR IBRAHIM menjadi pemimpin negara…

Ramai pengundi muda terutamanya sekarang tidak masuk sudah dengan kempen perubahan yang berlaku dan bagaimana negara menjadi maju dan membangun seperti sekarang…kenapa? Sebab buka-buka mata sudah berdiri bangunan tinggi-tinggi..ada sudah SAMSUNG punya telefon menunggu di meja…kalau dulu…saya punya bapa jalan kaki jauh-jauh mau pigi sekolah….menoreh getah dulu subuh-subuh baru jalan pigi sekolah…mungkin kau..dan kau..dan kau punya bapa pun begitu juga dulu..susah…maka nya…pengundi muda sekarang boleh di katakan tidak menilai langsung dengan erti kemajuan dan perubahan yang sudah di buat… ( Dulu saya mandi sana air perigi…sekarang syukur ada paip sudah…jadi terima kasih kerajaan…bukan mau salahkan…tapi perbaiki kelemahan..itu yang sepatutnya)…

Nah…saya mau kasih berhenti dulu menaip sini..saya mau minum kupi….nanti saya cari di mana saya mau post saya punya hasil taipan ini...hehehe….apa pun…PEACE…I LOVE SABAH!!! :)
 
Luahan Hati Bookerz Gurlz

2 comments:

  1. Dah baca/dgr bagaimana PR akan melaksanakan semua itu? Kalau belum baca dulu

    ReplyDelete
  2. sudah...malah cukup banyak melihat ceramah-ceramah video anwar.. Sudah lihat video-video ceramah dan pendedahan semua rakan-rakan KARIB dan RAPAT anwar meninggalkan PR? Kalau belum..tengok dulu.. :)

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...