Showing posts with label AkuJanji BN. Show all posts
Showing posts with label AkuJanji BN. Show all posts

Monday, April 22, 2013

Benarkan DAP Guna Simbol Sendiri Untuk Pertandingan Yang Adil - Salleh #PRU13

KOTA KINABALU, 19 April (Bernama) -- Datuk Seri Salleh Said Keruak, Speaker Dewan Undangan Negeri Sabah sebelum dibubarkan, Jumaat berkata Barisan Nasional (BN) sedia berdepan DAP dalam saingan yang adil dan saksama pada pilihan raya umum ke-13.

Sehubungan itu, beliau berkata pemimpin DAP perlu dibenarkan menggunakan simbol roket mereka dalam pilihan raya itu, dengan penamaan calon ditetapkan esok dan pengundian pada 5 Mei.

"Biarkan mereka bertanding... namun saya yakin BN akan mengalahkan mereka dalam pilihan raya," katanya kepada Bernama.

Salleh, yang juga calon BN bagi kerusi DUN Usukan, diminta mengulas laporan mengenai kemungkinan pendaftaran DAP dibatalkan.

Ketua Pengarah Pendaftar Pertubuhan (ROS) Datuk Abdul Rahman Othman dipetik sebagai berkata pejabat ROS telah memaklumkan DAP bahawa pihaknya sedang mengkaji pendaftaran parti itu berikutan pertikaian dalam kalangan anggotanya berhubung pemilihan Jawatankuasa Eksekutif Pusat parti itu baru-baru ini.

Beliau berkata bagaimanapun, pendaftaran DAP tidak dibatalkan dan parti itu masih boleh menggunakan simbolnya pada pilihan raya umum ini. - BERNAMA

What is Sabah Development Corridor?

The Sabah Development Corridor (SDC) was launched on 29 January 2008 to enhance the quality of life of the people by accelerating the growth of Sabah’s economy, promoting regional balance and bridging the rural-urban divide while ensuring sustainable management of the state’s resources. It is part of the five economic corridors inspired by the former Prime Minister YAB Dato’ Seri Abdullah Haji Ahmad Badawi. It is in line with the key thrusts and objectives of the Halatuju Pembangunan dan Kemajuan Negeri Sabah, launched in 2004 by YAB Datuk Seri Panglima Musa Aman, Chief Minister of Sabah, which outlines the direction of the state’s development.

The theme for the SDC is Harnessing Unity in Diversity for Wealth Creation and Social Well-Being. The concept of the SDC is also in line with the theme of One Malaysia: People First, Performance Now announced by YAB Datuk Seri Najib Tun Razak, the current Prime Minister.
The SDC programmes are underpinned by the three key principles that will guide development in Sabah, namely the need to:
  • Capture higher value economic activities
  • Promote balanced economic growth with distribution
  • Ensure sustainable growth via environmental conservation
The initiative by YAB Datuk Seri Mohd Najib Tun Razak to introduce a new high income service-based economic model driver by creativity, innovation and high value is clearly consistent with the principles underpinning the SDC programmes. Under the SDC initiative, sub-regions and growth centres will be planned systematically to ensure optimum resources utilisation and development efforts are well-coordinated.

The initial focus is on enhancing Sabah’s liveability index and making it a business friendly location via targeted infrastructure upgrading and by lowering the cost of doing business.
By 2025, the SDC initiative aims to triple Sabah’s Gross Domestic Product (GDP) per capita and increase its GDP by four times through the implementation of the prioritised programmes. In total, more than 900,000 new jobs are expected to be generated during the SDC implementation period.


  • Development of Kinabalu Harbour Front and Gold Coast Enclave
  • Consolidation of logistics and transportation infrastructure as well as reducing the cost of doing business
  • Development of the Interior Food Valley: Commercial rice, fruits and livestock production
  • Development of Agro-marine Belt: POIC Lahad Datu, Permanent Food Production Parks, seafood and aquaculture
  • Development of Oil and Gas Industry Cluster
  • Sandakan-Kinabatangan-Beluran Bio-Triangle:    
    Sandakan Education Hub, Sandakan POIC, Bandar Samudera Elopura and Wildlife Conservation
  • Environmental rehabilitation and conservation:
    Ecodesign promotion, carbon footprint reduction (green technology) and biodiversity conservation
  • Brunei Bay Development Zone:
    Multi-modal logistics and transportation, halal industry, Sabah Agro-Industrial Precinct, sailing and sea sports 
  • Agropolitan projects for the rural poor
  • Participation in Trade Fairs and Investment Promotions
  • Promoting new sources of growth via the application of pioneering technology in SDC, such as ICT, biotech and nanotechnology (e.g. creative talent development, bio informatics, Sabah Bio-Xchange Initiatives, incubator network and science-industry linkages)
  • Establishing a One-Stop Service Centre for SDC and Business Desk for SMEs, start-ups and Bumiputera Commercial and Industrial Community (BCIC)
Sabah Economic Development and  Investment Authority (SEDIA) has been entrusted as the One-Stop Authority to drive SDC with the primary responsibility to plan, coordinate, promote and accelerate the development of the SDC.

Sources: myCorridor

GE13: Sabah BN manifesto pledges to solve Sabah illegal immigrant problems #PRU13

KOTA KINABALU: A pledge to continue to find solutions to Sabah illegal immigrant problems and solutions to native land issues is one of the highlights of a special 16-point Sabah Barisan Nasional manifesto.
The special manifesto by the state Barisan, aimed at countering various local issues, including oil royalties raised by the opposition, was launched by Sabah Barisan chairman Datuk Seri Musa Aman together with heads of component parties at the Sabah Umno headquarters here on Monday.
``This is our commitment to the rakyat. We are continuing our efforts. Barisan Sabah will do more,'' he said in dismissing opposition promises in their manifesto for Sabah as unrealistic.
The state Barisan manifesto promises to implement the recommendations of the ongoing Royal Commission of Inquiry to solve the illegal immigrant problem, he said in apparent reference to the proposal by the opposition to reissue identity cards (ICs) for Sabahans.
The manifesto, which printed in Bahasa Malaysia, English, Chinese and Kadazandusun, promises to also implement new laws and institutions to speed up solutions to land matters under Native Customary Rights (NCR).
Sabah Barisan also promised to protect the spirit of the 20-point Malaysia Agreement of 1963 while also promising equal opportunity for all in state service.
``The government has committed to continue special cash payments, development and operational funding exceeding 20% of oil and gas revenue,'' Musa said, promising to match the Pakatan Rakayat's promise to give Sabah 20% royalty.
In launching the manifesto, Musa said that the state Barisan government was prudent in its spending and has over RM4.088bil in reserves and had helped reduce poverty rates from 19.7% to 8.1% over the last three years.
Among the achievements of the state Barisan government included the issuance of communal titles that involved over 192,000 villagers while tourism earnings hit the RM5.17bil mark last year.

Sumber: The STar

Tuesday, April 16, 2013

GE13: Sabah - Umno to contest 14 parliament, 32 state seats #PRU13

KOTA KINABALU: Sabah Umno ushered in changes in three parliamentary and six state seats with state party chief Datuk Seri Musa Aman describing it as a combination of experienced incumbents and dynamic new blood.

As widely anticipated, Umno got 14 of Sabah's 25 parliament constituencies with the addition of the Sepanggar seat while it would be defending its existing 32 state seats.

Businessman Datuk Jumat Idris was the Umno choice for Sepanggar won by the Sabah Progressive Party (SAPP) that quit Barisan Nasional after the 2008 polls.

State minister Datuk Azizah Mohd Dun was picked to wrest the Beaufort parliament seat from Datuk Lajim Ukin who resigned from Umno last September and aligned himself to PKR.

The party also moved Lahad Datu state assemblyman Datuk Nasrun Datu Mansor to the Silam parliamentary seat replacing Salleh Kalbi.

Musa said Umno would be announcing its choice for the Tenom seat later on Tuesday after a few issues were resolved.

Former chief minister Datuk Salleh Tun Said, the Sabah State Assembly Speaker, made a return when he was picked to contest the Usukan state seat that he once held.

The Umno choice for Lahad Datu seat vacated by Nasrun was businessman Datuk Yusof Apdal, a younger brother of party vice president Datuk Mohd Shafie Apdal who would be defeding his Semporna parliament seat.

Shafie's former political secretary Datuk Jaujan Sambukong was the party's choice for Sulabayan while Datuk James Ratib was picked to contest in Sugut.

Umno was also replacing Datuk Karim Bujang in the Bongawan seat with lawyer Mohamad Alamis, the Kimanis Umno Youth chief while contesting the Klias seat vacated by Azizah was businessman Isnin Aliasmih.

Candidates for parliament seats:

KUDAT - Datuk Abdul Rahim Bakri (BN-Umno)

KOTA MARUDU - Datuk Dr. Maximus Ongkili (BN-PBS)

KOTA BELUD - Datuk Abdul Rahman Dahlan (BN-UMNO)

TUARAN - Datuk Madius Tangau (BN-UPKO)

SEPANGGAR - Datuk Jumat Idris (BN- Umno)


PUTATAN - Datuk Dr Marcus Mojigoh (BN-UPKO)

PENAMPANG - Tan Sri Bernard Dompok (BN-Upko)

PAPAR - Datuk Rosnah Abd Rashid Shirlin (BN-Umno)

KIMANIS - Datuk Anifah Aman (BN-Umno)

BEAUFORT - Datuk Azizah Mohd Dun (BN-UMNO)

SIPITANG - Datuk Sapawi Ahmad (BN-Umno)

RANAU - Ewon Ebin (BN-UPKO)

KENINGAU - Tan Sri Joseph Pairin Kitingan (BN-PBS)

TENOM - Not announced

PENSIANGAN - Tan Sri Joseph Kurup (BN-PBRS)

BELURAN - Datuk Ronald Kiandee (BN-Umno)

LIBARAN - Datuk Juslie Ajirol (BN-Umno)

BATU SAPI - Datin Linda Tsen (BN-PBS)

SANDAKAN - Datuk Liew Vui Kiong (BN-LDP)

KINABATANGAN - Datuk Bung Mokhtar Radin (BN-Umno)

SILAM - Datuk Nasrun Datu Mansur (BN-Umno)

SEMPORNA - Datuk Mohd Shafie Apdal (BN-Umno)

TAWAU - Datuk Mary Yap (BN-PBS)

KALABAKAN - Datuk Abdul Ghapur Salleh (BN-Umno)

Candidates for state seats:

BANGGI - Abd Mijul Unaini ((BN- Umno)

TANJUNG KAPOR - Datuk Teo Chee Kang (BN-LDP)

PITAS - Datuk Bolkiah Ismail (BN-Umno)

MATUNGGONG - Sarapin Magana ( BN-PBS)

TANDEK - Anita Baranting (BN-PBS)

TEMPUSUK - Datuk Musbah Jamli (BN-Umno)

KADAMAIAN - Datuk Herbert Timbon Lagadan (BN-PBS)

USUKAN - Datuk Salleh Tun Said (BN-Umno)

TAMPARULI - Datuk Jahid Jahim (BN-PBS)

SULAMAN - Datuk Hajiji Noor (BN-Umno)

KIULU - Datuk Louis Rampas (BN-PBS)

KARAMBUNAI - Datuk Jainab Ahmad (BN-Umno)

INANAM - Datuk Johnny Goh Chin Lok (BN-PBS)

LIKAS - Chin Su Yin (BN-LDP), 49 (New Face)

API-API - Datuk Dr Yee Moh Chai (BN-PBS)

LUYANG - Datuk Agnes Shim (BN-MCA) (New face)

TANJUNG ARU - Datuk Edward Yong Oui Fah (BN-PBS)

PETAGAS - Datuk Yahya Hussin (BN-Umno)

KAPAYAN - Datuk Edward Khoo Keok Hai (BN-MCA)

MOYOG - Phillip Lasimbang (BN-UPKO) (New fACE)

KAWANG - Datuk Gulamhaidar Khan Bahadar (BN-Umno)

PANTAI MANIS - Datuk Abdul Rahim Ismail(BN-Umno)

BONGAWAN - Mohammad Alamin (BN-Umno) (New Face)

MEMBAKUT - Datuk Mohd Arifin Mohd Arif (BN-Umno)

KLIAS - Isnin Aliasni (BN-Umno) (New Face)

NKUALA PENYU - Limus Jury (BN-UPKO) (New Face)

LUMADAN - Kamarlin Ombi (BN-Umno)

SINDUMIN - Ahmad Bujang (BN-Umno)

KUNDASANG - Datuk Dr Joachim Gunsalam (BN-PBS)

KARANAA - Datuk Masidi Manjun (BN-Umno)

PAGINATAN - Siringan Gubat @ Aliance (BN-UPKO)

TAMBUNAN - Tan Sri Joseph Pairin Kitingan (BN-PBS)

BINGKOR - Kennedy Jie John @ Ken (BN-UPKO) (New face)

liawan - Datuk Sairin Karno (BN-Umno)

MELALAP - Datuk Radin Malleh (BN-PBS)

KEMABONG - Datuk Rubin Balang (BN-Umno)

SOOK - Datuk Elron Angin (BN-PBRS)

NABAWAN - Datuk Bobby Suan (BN-upko)

SUGUT - Datuk James Ratib (BN-Umno) (new Face)

LABUK - Datuk Michael Asang (BN-PBS)

GUM GUM - Datuk Zakaria Edris (BN-Umno)

SUNGAI SIBUGA - Datuk Musa Aman (BN-Umno)

SEKONG - Datuk Samsudin Yahya (BN-Umno)

KARAMUNTING - Datuk Charles Pang (BN-LDP) 48 (new Face)

ELOPURA - Au Kam Wah (BN-Gerakan)

TANJONGPAPAT - Datuk Raymond Tan Shu Kiah (BN-Gerakan)

KUAMAT - Masiung Banah (BN-Upko)

SUKAU - Datuk Saddi Abdi Rahman (BN-Umno)

TUNGKU - Mohd Suhaili Said (BN-Umno)

LAHAD DATU - Datuk Yusoff Apdal (BN-Umno)

KUNAK - Datuk Nilwan Kabang (BN-Umno)

SULABAYAN - Datuk Joujan Sambakong (BN-Umno) (New face)

SENALLANG - Datuk Nasir Sakaran (BN-Umno)

BUGAYA - Datuk Ramlee Marabahan (BN-Umno)

BALUNG - Datuk Syed Abas Ali (BN-Umno)

APAS - Datuk Tawfiq Abu Bakat Titingan (BN-Umno)

SRI TANJUNG - Fung Len Fui (BN-PBS) (new Face)

METOTAI - Pang Yuk Ming (BN-LDP)

TANJUNG BATU - Datuk Hamisa Samat (BN-Umno)

SEBATIK - Abdul Muis Picho (BN-Umno)

Source: TheStar

Saturday, April 13, 2013

Luahan Hati Seorang Rakyat Sabah


Tersiar di mana-mana berita dan media sosial mengenai pembubaran parlimen. Beberapa hari kemudian di umumkan pula mengenai tarikh bagi rakyat untuk membuang undi 5 MEI 2013 bagi PRU13. Teruja..bukan apa..ini kali pertama saya mengundi..dan inilah kali pertama undi saya akan di gunakan bagi menentukan nasib negeri tercinta saya sendiri amnya dan negara ku tersayang khususnya..perghh..boleh tahan ayat saya ni..hehehe.... Dimana-mana org asyik bercerita mengenai pilihanraya kali ini…ada yang kata kali ini sangat sengit la..kali ini aura pilihanraya lain sikit la..macam-macam….dan….jeng jeng jeng….rasanya mau taip plak luahan hati dan pendapat dari saya insan kecil mengenai pandangan dan pemerhatian mata serta akal anugerah tuhan ini……penyokong kerajaan…ataupun pembangkang…sila jangan marah ya… ini pandangan…dan fahaman kita masing-masing…tidak ada wajib dan haramnya fahaman kita ini kerana ini adalah dari sudut pemikiran kita tersendiri…

Saya sangat bersyukur berada dalam negara kita Malaysia..apatah lagi saya lahir dan membesar di Negeri Bawah Bayu ini…sungguhpun kita berlainan fahaman politik…kita masih boleh duduk minum semeja…bercerita dengan mesra…tidak tahu di negeri lain tapi di Negeri Sabah ini..begitulah hakikatnya..sebab tu saya sayaaaaaaaaaangggg SABAH….mungkin kerana kami orang Sabah tidak terlalu ekstrem dalam berpolitik….org sabah..setuju kah?? Hehe…kalau ada yang tidak setuju mungkin bukan orang Sabah…

Sebagai pengundi baru…pengundi muda…dan hak mengundi saya…saya pilih untuk terus kekal bersama kerajaan sekarang….nah…tau suda la kan saya undi apa…tapi kamu tidak kenal siapa saya..jadi tidak kisah..saya masih boleh cakap undi saya rahsia juga lagi..hahaha…..orang sabah sekarang sedikit sebanyak sudah mula mempersoalkan kononnya kerajaan ini tidak bagus…tidak prihatin…tidak menepati janji…dan macam-macam lagi…telinga ini cukup banyak mendengar banyak ketidak puas hatian….sememangnya kita akui…kerajaan masih ada banyak benda yang perlu di perbaiki dari masa ke semasa…tidak akan perfect…tidak akan sempurna…sebagus mana pun kerajaan…mesti ada yang tetap tidak berpuas hati….hati berjuta rakyat dalam negara ni mana dapat di puaskan…itu lah yang harus kita faham…siapa pun yg memerintah…. Di mana kita ingin mencari kerajaan yang memberi pelbagai subsidi kepada rakyatnya…adakah anda mahu negara kita menjadi seperti negara-negara jiran kita..Indonesia? Thailand? Filipina? Maaf…saya tidak mahu….tidak mahu…..dan saya TIDAK MAHU….sememangnya janji kosong banyak di taburkan oleh pembangkang..kononnya PTPTN bakal di hapus sekiranya pembangkang menang…adakah kita terfikir apa akan jadi kepada ekonomi negara dan hutang yang di tanggung kalau betul ini terjadi? Saya seorang peminjam PTPTN tapi saya masih bleh berfikir dengan betul dan logic…kalau betul hapus…berapa ratus ribu peminjam PTPTN…yang setiap satunya meminjam puluhan ribu…jadi semuanya berapa? Selepas itu…maksudnya..pelajar akan terus belajar secara percuma di seluruh Universiti..Kolej2 swasta? Maaf…kurang logik…lingkup negara kita…saya pun befikir juga..kalau asyik begini senang…pinjam…selepas tu minta kerajaan tanggung hutang saya…kalau tidak saya tukar kerajaan…hahahahahaha….. Sudah di beri kemudahan pinjaman…untuk terus belajar…mahu plak kita lebih lagi…macam ni peribahasa la ba..beri paha…sebab paha sedap sikit tengok kan..hahahah…kita kan manusia…dia tau apa kelemahan manusia…untuk menarik minat pengundi muda..maka janji ini di buat…KHAS UNTUK PENGUNDI MUDA….maka PENGUNDI MUDA…berfikir secara wajar dan logik…kemudian buat keputusan… Nasib negara di tangan KITA….KITA PENENTU….

Saya pelik dan hairan…mengapa orang begitu taksub dan percaya dengan seorang pemimpin bernama Anwar Ibrahim ni…kemudian saya lihat satu video ceramahnya…maka saya terus faham…mengapa dan kenapa…..hehehe…. Di akui beliau seorang pemimpin yang sangat pandai berkata-kata….sangat pandai menarik perhatian orang yang mendengar..dan percaya dengan apa sahaja yang keluar dari mulutnya…bukan apa…dia keluarkan fakta-fakta dengan begitu yakin dan teratur…dan membuatkan kita turut yakin....walhal kita belum selidik dengan betul dan berfikir apakah perkara di sebaliknya…..dan kalau pun betul apa yang di kata adakah kita berfikir mengapa kerajaan berbuat begini…beliau tidak bercakap mengenai MENGAPA kerajaan berbuat begitu…beliau tidak bercakap KESAN sekiranya janji yang di buat beliau di laksanakan…malah terus menerus menyalahkan kerajaan…. Contoh terdekat BR1M… sungguhpun BR1M ni membawa kesan yang baik kepada kita rakyat malaysia… ( saya sudah beli baju sama buku ni baucer..hahahaha)…walaupun benda ni baik..tetap juga ada orang cakap tidak baik…tapi mengambil juga la kan…malah konon apa lah juga rm500 ni..hahahahaha….ada yang terasa? Tengok iklan sana TV…nilai sendiri…betul kah tidak apa makcik tu cakap…DARIPADA TIADA..BAGUS ADA…. Maka kalau betul benda itu bagus jangan cakap tidak bagus…jangan hanya kerana politik maka benda-benda yang bagus kita cakap TIDAK BAGUS…setuju? Kesimpulan yang saya dapat buat berdasarkan akal fikiran ini…beliau tidak layak untuk menerajui negara…dengan bukti-bukti yang banyak…( tapi ramai orang asyik berkata ini fitnah dan itu fitnah..tapi mengapa beliau berdiam diri bila mana rakan-rakan baik beliau mencabar supaya beliau MENDAKWA mereka? Kerana…ANWAR IBRAHIM tidak berani disebabkan lebih banyak bukti yang di pegang oleh mereka ini..maka DIAM dan putar belitkan cerita adalah lebih baik…kan dia menggunakan istilah DIA DIZALIMI..)dengan pendedahan media orang-orang rapat beliau mencabar supaya beliau dakwa mereka tapi apa yang terjadi… Anwar Ibrahim tidak berani..kalau betul dia di fitnah dan di tuduh…siapa di dalam dunia ini tidak akan terima cabaran dan memfailkan dakwaan…maka…DIA BUKAN PEMIMPIN YANG SAYA INGINKAN…DAN DENGAN MENGUNDI PAKATAN BERMAKSUD SAYA MENYOKONG DIA MENJADI PENERAJU……..saya tidak rela…silap haribulan…dia jual negara…dia jual negeri sabah ni…dia bawa masuk kuasa asing..amerika kan kawan baik dia…mustahil? TIDAK…TIDAK ADA YANG MUSTAHIL perkara ini terjadi jika ANWAR IBRAHIM menjadi pemimpin negara…

Ramai pengundi muda terutamanya sekarang tidak masuk sudah dengan kempen perubahan yang berlaku dan bagaimana negara menjadi maju dan membangun seperti sekarang…kenapa? Sebab buka-buka mata sudah berdiri bangunan tinggi-tinggi..ada sudah SAMSUNG punya telefon menunggu di meja…kalau dulu…saya punya bapa jalan kaki jauh-jauh mau pigi sekolah….menoreh getah dulu subuh-subuh baru jalan pigi sekolah…mungkin kau..dan kau..dan kau punya bapa pun begitu juga dulu..susah…maka nya…pengundi muda sekarang boleh di katakan tidak menilai langsung dengan erti kemajuan dan perubahan yang sudah di buat… ( Dulu saya mandi sana air perigi…sekarang syukur ada paip sudah…jadi terima kasih kerajaan…bukan mau salahkan…tapi perbaiki kelemahan..itu yang sepatutnya)…

Nah…saya mau kasih berhenti dulu menaip sini..saya mau minum kupi….nanti saya cari di mana saya mau post saya punya hasil taipan ini...hehehe….apa pun…PEACE…I LOVE SABAH!!! :)
Luahan Hati Bookerz Gurlz

#Pencapaian Ekonomi #Info Grafik #Barisan Nasional

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...